Aktivitet med Louiseskolen

Vi har idag d.27.6. haft besøg af nogle elever fra Louiseskolen i Haderslev. Eleverne var delt i mindre grupper, som pædagogerne havde lavet i forvejen.
Vores studiegruppe havde planlagt en aktivitet, hvor børnene skulle lære at lave bål og få indblik i forskellige båltyper. Vi havde også fokus på brandbare materialer, så børnene fik afprøvet, hvilke materialer der brændte bedst. Afslutningsvis fik de mulighed for at lave et snogbrød. Vi fik samtidig en god snak om, hvordan de havde oplevet aktiviteten og om hvad de havde lært.
De gav udtryk for at det havde været godt og lærerigt.







                               



         




                                                       
   


 





Evaluering af SMTTE model med Louiseskolen:

Sammenhæng: Vi udførte de ting som vi havde planlagt med undtagelse af en lille del. Vi kom ikke ind på, hvilke båltyper der kunne bruges til hvad.
Vi valgte 3 ud af de 5 forskellige båltyper, som vi havde noteret. Pagodebål, pyramidebål og stjernebål. Efter som et af de tre bål ikke fungerede optimalt ved første gruppe valgte vi at undlade det da anden gruppe kom til (stjernebål).

Mål: Vi har opfyldt vores primære mål. Børnene fik både en forståelse for hvad ild/bål er, hvordan man lavet et bål og hvilke materialer der brænder godt. De fandt også ud af at man kan bruge bålet til at bage brød på.
Alle delmålene er blevet opfyldt. Børnene havde samvær og social kontakt rundt om bålet. De samarbejdede og de eksperimenterede (science). De fik tilegnet sig nye kendskaber og kundskaber.

Tiltag: Vi organiserede alt det vi skulle bruge for at kunne lave aktiviteten. Vi huggede brænde i forvejen og der var samlet brandbare materialer hjemmefra og bragt med herud. Vi havde også snittet snobrødspinde. Der blev anskaffet både lange tændstikker, som var nemmere for børnene at håndtere og strygestål til dem der havde mod på at prøve det. Vi havde også lavet snobrødsdejen inden børnene kom, så vi ikke skulle bruge tid på det under aktiviteten. Der blev planlagt, hvordan aktiviteten skulle foregå mht. hvad børnene selv skulle prøve og hvad vi skulle gøre for dem.

Tegn: Der blev løbende holdt øje med tegn på læring.
Børnene var meget nysgerrige.
De var ikke bange for ilden.
Efter at et barn fik røg i øjet gav han op og trak sig, men var hurtigt med igen.
Gruppe 2 gav fx ikke op da de skulle tænde et bål med strygestål. De havde set at det var muligt, så derfor kæmpede de meget ihærdigt og blev ved så længe at de til sidst fik ondt i armene. Selvom det ikke lykkedes dem at få ild i bålet med strygestålet var det alligevel ret stort for dem at de kunne lave gnister.
En dreng opgav hurtigt strygestålet, men opdagede at han havde succes ved at bruge tændstikkerne i stedet.
Et barn kunne assimilere spillet ’’klodsmajor’’ med pagodebålet. Dette synes vi også var et tegn på en succesfuld aktivitet.
De var gode til at samarbejde. De hjalp hinanden med at puste ilt til bålet for at holde det i gang og med at lægge mere brænde på.
De hjalp også hinanden når det handlede om at dreje snobrødet. De gjorde hinanden opmærksomme på at snobrødet var ved at blive sort.
De sagde også selv, at de havde lært noget nyt om bål og båltyper og at de gerne ville lave sådan en aktivitet en anden gang.

Kommentarer

  1. Fin indlæg - jeg linker fra undervisningsbloggen http://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2018/06/udefestival.html God sommer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A