Vi har været igang med at lave forberedelse til vores ude festival vi har kløvet brænde, snittet pinde til snobrød, lamineret forskellige tegninger af forskellige båltyper og snittet bark af birketræ.
Anne snitter birkebark
Anne snitter også pinde til snobrød
Robert finder sin indre viking frem i processen i kløvning af brænde.
Dyreholdsopgave – opgave B Den afrikanske kæmpesnegl, også kaldet Achatina fulica går oftest under betegnelsen Congosnegl. Achatina slægten hører til en af verdens største snegle. De kan blive 5-6 år, nogle gange helt op til 10 år. Dens oprindelse er Afrika, hvor den betragtes som skadedyr. Der findes andre arter i tropiske lande omkring ækvator, hvor de er kommet til via handel med vare. I disse lande er det forbudt at holde sneglene i fangeskab af netop denne årsag. Congosneglens biotop er tropisk regnskov. De kan blive op til 30 cm. med et hus længde på 20 cm. Sneglene vokser utrolig hurtigt og vokser hele livet. Den største art kan blive op til 37,5 cm. De kan bevæge sig 0,06 km/t. De har ingen tænder og kan derfor ikke bide. Sneglene indtager deres føde med en rug tunge, som hedder radula. De vil forsøge på at indtage næsten alt, hvad de bevæger sig på, det er derfor vigtigt at man sørger for at der ikke er giftige materialer i deres terrarie. Sneglene foretrækker temperat...
Opgave C Vi vil udføre en pædagogisk aktivitet med vores snegle, hvor vi vil anvende den naturviden borgerne i forvejen besidder. Vi vil udføre en spændende aktivitet, hvor det omhandler samarbejde og paratviden. Borgerne vil blive delt op i hold med 5 mand på hvert hold. De skal så nævne så mange forskellige snegle de kan komme i tanke om, på 1 min. Der gives point til det hold, som kommer på flest forskellige snegle. Vinderholdet vil modtage et diplom, hvor gruppens navn vil være påført diplomet og hvor mange snegle de kunne komme i tanke om. Her vil vi anvende deres naturviden på en anderledes måde, med konkurrence som motivation. Der vil måske også opstå forskellige fortællinger/vidensdeling, om naturoplevelser borgerne har oplevet med snegle. Læringsmiljøet vil kunne foregå udenfor og indenfor, alt efter vejr og vind. Pædagogens rolle i denne aktivitet, er her konkurrence. Det vil være, at indtage rollen som game master. Pædagogen er dommer og skal have styr på hvilke...
Problemformulering: Vi tager ud til naturværkstedet i Sjellerup. Problemet der ude er at der er en del borgere som ikke kommer ud i naturen til tråds for at de er et naturrelateret værksted. Vi vil ændre på disse forhold ved at få borgerne med ud på en gåtur. Dette er ikke ensbetydende med at de vil fortsætte deres arbejde udendørs men dette vil sørge for at disse borgere kommer udenfor i løbet af dagen på en kort gåtur. Vi vil under gåturen inddrage naturfaglig viden. Der vil være et konkret naturvidenskabeligt tema tilknyttet hver udflugt. Vi skal tage højde for borgerens beskæftigelsesaktivitet hvilket til tiden kan vanskeliggøre vores projekt i og med at vi ikke kan tage borgerne væk fra deres arbejde i længere tidsperioder. Derfor gør det også vores planlægningsarbejde altafgørende for projektets succes. Vi har søgt viden igennem faglige artikler og kvantitative undersøgelser som er lavet på området i forvejen. Emnet naturens brug er her blevet debatteret, udforsket og under...
Kommentarer
Send en kommentar