Praksisafprøvning 3 - SAABU Natur (2)
Praksisafprøvning 3 –
SAABU Natur
Vi vil være opmærksomme
på tegn på motivation og om aktiviteten i naturen er mere motivationsskabende
end gåturen i sig selv.
Borgerne var noget mere motiverede fra starten end ved
forrige besøg. Dette skyldes nok dels at det var tørvejr og dels interessen for
at finde ud af om vores nedgravede insektfælder havde indfanget nogle insekter.
Der var i denne omgang seks borgere der deltog, de viste alle interesse og var
engagerede i aktiviteten. Lige som sidst tydede det på, at aktiviteten i naturen
var mere motivationsskabende end gåturen i sig selv. Det var aktiviteten der
skabte motivationen. Vi må som kommende pædagoger overveje, hvilken rolle vi
vælger at indtage. Ser vi på Poulsen og Bernsteins definition af de tre
læringsrum, kan vi vælge at gå foran, ved siden af eller bag ved borgerne
(Edlev L. T., 2015, s. 68-69). Under indsamlingen af insektfælderne var det
borgerne der gik foran. De førte an, viste vej og var nysgerrige på om vi havde
fanget noget. Vi holdt os i baggrunden. Efterfølgende studerede vi sammen med borgerne
fangsten under lup og forstørrelsesglas. Vi kiggede også i de medbragte
bestemmelsesbøger for at finde ud af, hvilke insekter vi havde fanget. Nogle af
borgerne var med støtte og vejledning i stand til at skrive insekternes navne
ned på papir. Her gik vi dels ved siden af borgerne, idet de havde behov for
vores støtte, men også en smule foran når det blev for svært og de dermed havde
behov for at vi førte an. Det er vigtigt at finde det rette læringsrum for at
opretholde borgernes motivation.
Edlev L. T.
(2015). Natur og miljø i pædagogisk
arbejde. (s. 68-69).
Kommentarer
Send en kommentar