Praksisafprøvning 3 - SAABU Natur (2)



Praksisafprøvning 3 – SAABU Natur

Vi vil være opmærksomme på tegn på motivation og om aktiviteten i naturen er mere motivationsskabende end gåturen i sig selv.


Borgerne var noget mere motiverede fra starten end ved forrige besøg. Dette skyldes nok dels at det var tørvejr og dels interessen for at finde ud af om vores nedgravede insektfælder havde indfanget nogle insekter. Der var i denne omgang seks borgere der deltog, de viste alle interesse og var engagerede i aktiviteten. Lige som sidst tydede det på, at aktiviteten i naturen var mere motivationsskabende end gåturen i sig selv. Det var aktiviteten der skabte motivationen. Vi må som kommende pædagoger overveje, hvilken rolle vi vælger at indtage. Ser vi på Poulsen og Bernsteins definition af de tre læringsrum, kan vi vælge at gå foran, ved siden af eller bag ved borgerne (Edlev L. T., 2015, s. 68-69). Under indsamlingen af insektfælderne var det borgerne der gik foran. De førte an, viste vej og var nysgerrige på om vi havde fanget noget. Vi holdt os i baggrunden. Efterfølgende studerede vi sammen med borgerne fangsten under lup og forstørrelsesglas. Vi kiggede også i de medbragte bestemmelsesbøger for at finde ud af, hvilke insekter vi havde fanget. Nogle af borgerne var med støtte og vejledning i stand til at skrive insekternes navne ned på papir. Her gik vi dels ved siden af borgerne, idet de havde behov for vores støtte, men også en smule foran når det blev for svært og de dermed havde behov for at vi førte an. Det er vigtigt at finde det rette læringsrum for at opretholde borgernes motivation.


Edlev L. T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde. (s. 68-69).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A