SAABU Natur. Aktiv deltagende
Opmærksom på om
borgerne deltager aktivt i en tilrettelagt aktivitet når de får muligheden for
det?
Det jeg lagde
mærke til den dag vi var ude for at grave dyrefælderne ned var at alle borgere
tog initiativ når de fik muligheden. De skulle dog først engang guides i hvad
det er der skulle ske. De var ikke helt sikre på hvordan glassene skulle graves
ned i jorden osv.
Jeg havde på
fornemmelsen at det første glas var det sværeste glas og det sidste var det
letteste da borgerne var med til at grave alle ned lærte de også fra det første
til det sidste glas.
Da alle borgerne
er vidt forskellige ift. deres motoriske og kognitive evner deltog de ikke alle
i aktiviteten på samme måde. Den ene af borgerne som var med ude havde ikke muligheden
for at grave sit glas ned da hun rent motorisk ikke kunne meste denne opgave.
Dog kunne hun fx vælge hvor glassets skulle graves ned. Dette er også en aktiv
deltagelse men dog på egne præmisser.
En anden borger
kunne faktisk meste hele processen. Dog var han den første og dette gav ham
usikkerhed. Han var ikke helt sikker på hvad det i bund og grund var der blev
forventet af ham. Her guidede vi ham lidt igennem en dialog. Vi fortalte at han
skulle finde sig et sted hvor han troede at der ville være nogle dyr som
kravlede rundt på gulvet. Han fandt sig et sted og begyndte at grave et meget
stort men ikke dybt hul. Her blev han igen guidet i at hullet skulle være lidt
dybere og knap så stort. Han fortsatte indtil han havde gravet sit glas ned.
Den næste borger
havde kigget på hvordan det havde set ud ved de første to. Han vidste godt
hvordan han skulle gribe situationen an. Han bedte dog om hjælp til at sprede
jorden rundt omkring glasset så glasset og jorden var på samme højde.
Den sidste borger
som ikke var så godt fungerende som de andre havde også observeret de to andre
i hele processen. Han kunne og ville godt selv grave sit glas ned. Han gravede
et lidt langt hul. Dialogen havde ikke bragt meget her så vi hjalp ham med at
grave ned ad.
Vi har snakket meget
om NUZO ift. denne del af vores aktivitet. Det er vigtigt at bevæge sig væk fra
det grønne felt som borgerne har mestret og over i det gule felt hvor borgerne stadig
har mulighed for læring og mestring dog med evt. nødvendighed af guidning. I
det røde felt er der hverken muligheder for læring eller mestring da det er
langt fra deres kompetencer.
Vi synes at vi
har været opmærksomme på hvem der kan hvad og hvor meget og derud fra har givet
borgerne de muligheder som de skulle have. Vi har givet dem succes oplevelser i
form at de succesfuld lagte dyrefælder og har igennem guidning sørget for at
der ingen falliterklæringer kom.
Kommentarer
Send en kommentar