SAABU Natur. Aktiv deltagende


Opmærksom på om borgerne deltager aktivt i en tilrettelagt aktivitet når de får muligheden for det?
Det jeg lagde mærke til den dag vi var ude for at grave dyrefælderne ned var at alle borgere tog initiativ når de fik muligheden. De skulle dog først engang guides i hvad det er der skulle ske. De var ikke helt sikre på hvordan glassene skulle graves ned i jorden osv.
Jeg havde på fornemmelsen at det første glas var det sværeste glas og det sidste var det letteste da borgerne var med til at grave alle ned lærte de også fra det første til det sidste glas.
Da alle borgerne er vidt forskellige ift. deres motoriske og kognitive evner deltog de ikke alle i aktiviteten på samme måde. Den ene af borgerne som var med ude havde ikke muligheden for at grave sit glas ned da hun rent motorisk ikke kunne meste denne opgave. Dog kunne hun fx vælge hvor glassets skulle graves ned. Dette er også en aktiv deltagelse men dog på egne præmisser.
En anden borger kunne faktisk meste hele processen. Dog var han den første og dette gav ham usikkerhed. Han var ikke helt sikker på hvad det i bund og grund var der blev forventet af ham. Her guidede vi ham lidt igennem en dialog. Vi fortalte at han skulle finde sig et sted hvor han troede at der ville være nogle dyr som kravlede rundt på gulvet. Han fandt sig et sted og begyndte at grave et meget stort men ikke dybt hul. Her blev han igen guidet i at hullet skulle være lidt dybere og knap så stort. Han fortsatte indtil han havde gravet sit glas ned.
Den næste borger havde kigget på hvordan det havde set ud ved de første to. Han vidste godt hvordan han skulle gribe situationen an. Han bedte dog om hjælp til at sprede jorden rundt omkring glasset så glasset og jorden var på samme højde.
Den sidste borger som ikke var så godt fungerende som de andre havde også observeret de to andre i hele processen. Han kunne og ville godt selv grave sit glas ned. Han gravede et lidt langt hul. Dialogen havde ikke bragt meget her så vi hjalp ham med at grave ned ad.
Vi har snakket meget om NUZO ift. denne del af vores aktivitet. Det er vigtigt at bevæge sig væk fra det grønne felt som borgerne har mestret og over i det gule felt hvor borgerne stadig har mulighed for læring og mestring dog med evt. nødvendighed af guidning. I det røde felt er der hverken muligheder for læring eller mestring da det er langt fra deres kompetencer.
Vi synes at vi har været opmærksomme på hvem der kan hvad og hvor meget og derud fra har givet borgerne de muligheder som de skulle have. Vi har givet dem succes oplevelser i form at de succesfuld lagte dyrefælder og har igennem guidning sørget for at der ingen falliterklæringer kom.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A