praksisafprøvning 3 opgave 1
Problemstilling:
hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegør for hvilke didaktiske og
pædagogiske metoder i vil anvende i udviklingen af den pædagogiske praksis.
Viden:
planlægning af jeres aktion, beskriv jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil i
blive kloge på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden
findes der om temaet og hvilken viden er relevant for jer at have?
Iagttagelse:
indsamling af empiri. Redegør for hvilke undersøgelsesdesign (iagttagelser,
videoanalyse, forskellige dokumentationsmaterialer, interview mm.) I anvender
og hvordan empirien indsamles. Begrund ud fra videnskabelig teori og metode.
Samarbejdsaftale
med institutionen.
Tidsplan.
Indledning/metode
Vi har tænkt
meget over hvorfor børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser fra vælger at
bruge naturen men derimod opholder sig indendørs, hvis man giver dem det frie
valg. Dette har vi observeret i forskellige sammenhæng og i forskellige målgrupper.
Vi begyndte at snakke om et konkret naturværksted hvor dette fænomen også
gælder. Vi syntes at det er ærgerligt hvis borgerne ikke kommer ud for at nyde
de dejlige omgivelser som omgiver dem. Men da det kun var en af os som havde
været der ude før pga. praktik vidste vi ikke hvordan vi ville tage hånd om
problemet. Vi valgte at ringe der ud og aftale et for besøg hvor vi kunne
drøfte de tanker vi havde gjort os og hvor vi kunne finde ud af om de tanker vi
har gjort os kan omdannes ude i praksis.
Vi fik snakket om
at disse borgere ikke er til at få udendørs med mindre de har en konkret opgave
der ude eller en pædagog ’’lokker’’ dem. Vi blev lidt nysgerrige på det med at
lokke borgere så vi begyndte at snakke videre om dette. Vi fandt ud af at
borgerne var til at få overtalt til hvad som helst når de blev tilbudt noget
for deres indsats. Dette kunne være alt fra et diplom over en is eller en tur
på McD. Dette tip tog vi med os hjem.
Da det er vores
ansvar at skabe rammer for udvikling, fordybelse og omsorg synes vi at det er
betydningsfuldt at bruge bl.a. Feed-back, vidensdeling og fælles dialog med
borgerne og de pædagoger der arbejder der ude. Vi har prioriteret at arbejde
systematisk med mål, planlægning, evaluering og dokumentation. Vi vil
reflektere både i forhold til vores pædagogiske praksis men også de rammer vi
stiller for vores udviklingsarbejde.
-Problemstilling
Det vi konkret gerne vil arbejde med/udvikle er at
borgerne er motiverede til at komme ud i naturen hvor de skal være aktiv
deltagende. Vi vil styrke deres personlige/psykiske plan, deres sociale
kompetencer samt deres kropslige virke.
Vi vil tage brug af aktionslæringsmodelen. Vi vil
arbejde ud fra en anerkendende tilgang med foks på individets forudsætninger
for deltagelse. Desuden vil vi arbejde ud fra en behavioristisk tilgang hvor vi
har fokus på belønningen ved den ønskede adfærd frem for straf ved den uønskede
adfærd.
-Viden
Interview guide
til forbesøget på Saabu natur.
-Hvordan bruger
jeres borgere naturen herude?
-Vælger jeres
borger på egen hånd at benytte naturen?
-Hvis jeres
borger så bruger naturen hvordan bruger de den?
-Opfordre i jeres
borger til at benytte naturen?
- Har i dagligt
aktiviteter udenfor?
-Hvilke borgere
bruger jeres natur mindst?
-Hvad tror i
grunden er til at borgerne bruger naturen som de gør?
- Kan i se
forskel på generationer i brugen af naturen?
- Bruger i
naturvidenskabelige begreber når i befinder jer i naturen?
-Hvordan er
borgerens naturforståelse?
Hvad tror i der
skal til for at alle borgere kommer til at bruge naturen mere?
Hvad med
belønning systemer, tænker i det kunne virke?
Alt dette er jo
interessant for os som ikke kender til Saabu natur men også for den som kender
stedet men ikke har gjort sig konkrete tanker om hvorfor hverdagen er som den
er. Vi vil med disse spørgsmål dele viden med de ansatte pædagoger. Retter sagt
de skal dele deres viden med os så vi kan blive klogere på hvad vi i bund og
grund vil. Ud fra denne nye viden har vi tilrettelagte og planlagt vores
udviklingsforløb.
Vores Undersøgelsesspørgsmål lyder ’’Hvordan kan
vi som pædagoger motivere borgerne fra inde gruppen på SAABU Natur til at komme
ud og være aktiv deltagende i naturen.’’
’’Hvordan er det muligt at opretholde borgernes
motivation på sigt’’
Dette er jo interessant
da vi laver et innovativt udviklingsprojekt. Og vores undersøgelses spørgsmål
er kerneessensen bag motivationen. Hvis vi ikke kan svare på hvad der motivere
borgerne til at være aktivt deltagende og hvordan det er muligt at opretholde
borgernes motivation på sigt vil det ikke være et udviklingsprojekt som skal
fortsætte ud i fremtiden men mere et projekt som har en start og slut dato.
Da vi snakkede om
vores udviklingsforløb diskurrerede vi forskellige artikler og undersøgelser om
dette fænomen som vi stødte på. Vi snakkede bl.a. om artiklen https://www.regionsyddanmark.dk/wm485363 Her har bostedet Østerlund sat et projekt i gang
da de stod i samme problem som Saabu naturværksted. Beboere og medarbejdere
fra Østerlund (bosted for voksne med psykisk udviklingshæmning) satte et aktivitetsprojekt
i gang med fokus på sjov og aktivt udeliv. Bevæbnet med en iPad og en app som
var programmeret til selve bostedet gik de udenfor. De skulle bevæge sig rundt
på matriklen og finde frem til bestemte poster. Konceptet læner sig op ad
hovedbegreberne underholdning, konkurrence og belønning.
En del af
projektet var hvem der kan gå flest skridt på en måned. Disse skridt kunne til
sidst omsættes til fx en is eller en tur i Biffen.
Vi tænkte at det
kunne vi også men bare uden den tekniske del. Vi vil gerne sørge for
underholdning, konkurrence og især belønningen. Fordelt således at vi på turen
kobler naturvidenskabeligt relevant viden på. Dette kan fx være forskellige dyr
som vi finder eller planter. Konkurrencen skal ikke være sådan en stor faktor
som ved Østerlund. Vi synes at selve det at nogle vælger at komme med mens
andre fravælger det er konkurrence nok. Belønningen vil være et diplom som de
fleste borgere på saabu natur gå meget op i. Vi kan også fx lave en hyggelig
afsked den sidste dag hvor vi får kage og kaffe og hygger sammen med dem som
har været en del af vores udviklingsprojekt. Borgerne er blevet informeret om
at vi kommer igen og at der vil være diplomer når udviklingsprojektet er
færdigt. Vi håber at mundpropagandaen vil sprede disse nyheder og at dette vil
lokke flere interesserede borgere til næste gang.
Vi har også taget
højde for artiklen http://www.skoven-i-skolen.dk/content/friluftsliv-og-specialpædagogik Da vi skimmede artiklen første gang
stødte vi på overskriften ’’Forskning’’ Her forklares der at der er blevet
forsket ganske lidt i specialpædagogisk og friluftsliv for personer med
funktionsnedsættelser. Tre nordiske eksempler er Randi Sølviks arbejde med
emnet friluftsliv som social læringsarena for unge med adfærdsvanskeligheder.
Dette har vi også arbejdet med her på modulet. Desuden bliver Ragnhuld Gundersen
nævnt som har arbejdet med børn med fysisk funktionshæmning. Han har undersøgt
krop og socialisering i denne sammenhæng.
Vi har taget citat fra bogen ’Natur og udeliv’ citatet
lyder: ’’På baggrund af en analyse og kritisk gennemgang af disse 42 studier
konkluderes det, at der foreligger videnskabelig bevisførelse for, at
friluftsliv kan medføre positive terapeutiske/ pædagogiske forandringer og effekter
i forhold til tre overordnede aspekter: intrapersonelle, interpersonelle samt
kropslige.’’ Det er netop disse tre aspekter som vi gerne vil udvikle hos
borgerne.
Vidensformer (analog, katalog, dialog, kropslig og
phronesis) er det virkelig relevant for vores borgere?
Friluftsliv for mennesker med
funktionsnedsættelser
Dette har først
engang vækket en tanke om at det alligevel kan blive lidt vanskeligere end
forventet men dog vækket lyst og giver gå på mod. Vi valgte at overføre den
viden som blev beskrevet indenfor børn og unge med adfærdsvanskeligheder og
friluftsliv/ natur over til udviklingshæmmede da det må have en meget lignende
effekt på de udviklingshæmmede som på børn og unge. Der blev beskrevet at
børnene sad og lyttede til lære i timevis uden af forstå særlig meget af dette.
De havde brug for en anden tilgang. De skulle se, mærke, føle og være en del af
det der sker. Dette vækkede elevens engagement og motiverede eleverne. De fandt
hurtig ud af at de kunne tilegne sig kompetencer der var nyttige og uundværlige
i forbindelse med friluftslivsaktiviteter. Bl.a. samle, save og bruge brande,
vedligeholde et bål, padle i kano, vandre langt og finde vej. Disse konkrete
succes oplevelse viste sig efterfølgende i andre farlige sammenhæng hvor barnet
fik gå på mod.
Vi tænkte at
dette kunne vi da også gøre på Saabu naturværksted. Hvis vi tog umotiverede borgere
med ud og gav dem en dejlig naturoplevelse og evt. en ny naturforståelse og ny
viden om forskellige dyr, planter og lod dem være en del af vores aktiviteter
ville de gå tilbage til deres arbejde og være mere produktive og motiverede. De
havde ligesom de børn og unge med adfærdsvanskeligheder brug for en time out
hvor de fik en ny oplevelse for så efterfølgende at kunne komme tilbage fuld af
engagement og energi.
Hvordan kan uderummet være med til at understøtte
borgernes aktiv deltagelse? Aktiv læring igennem aktiv deltagelse. Lære at
grave fælder eller at slå op i bøger. Lære at iagttage og herefter evt. tegne
det man har iagttaget.
(der var ikke
alle artiklerne som vi havde taget i betragtning da vi planlagde vores
aktivitet men resten kan jeg jo skrive efterfølgende hvis dette ikke er nok
viden og overvejelser!)
-Iagttagelser:
Vi har indsamlet
Empiri, altså viden og erfaringer igennem vidensdelingen mellem de ansatte
pædagoger og os. Dette skete igennem et interview hvor vi fik mulighed for at
være undrende og indsamle Saabu naturværkstedets holdninger og viden om det vi
gerne vil udvikle. Vi vil designe vores undersøgelse ved at være iagttagende og
evt. lave video for at kunne næranalysere dette efterfølgende. Vi vil i øvrigt
reflektere løbende over det pædagogiske arbejde vi udfører under projektet. Her
handler det om at være opmærksom på den rollefordeling der er mellem os som
pædagoger og borgene. Vi er deres rollemodeler og det er ikke os som skal lære
borgerne noget. Vi skal vække en interesse hos borgerne som igennem denne
interesse tilegner sig ny viden og færdigheder. Under denne proces skal vi yde
omsorg men også danne vores borgere så meget som muligt. Den nye viden og de
nye færdigheder skal borgene kunne tilegne sig sammen med os hvis de ønsker.
Dannelsen sker igennem interaktion og kommunikation. Vi vil igennem dannelsen
forme og forhåbentligt forbedre borgerens chancer i udelivet og give borgeren
nye perspektiver inden for det gode liv. Hermed mener vi at vi vil prøve på at lade
borgeren erkende at det gode liv også kan være udenfor tryghedszonen som består
af et bord med perler, puslespil og computerspil.
Denne
professionelle tilgangsmåde er en individuel og social erkendelsesform som er
en del af den konstruktivistiske læringsteoretiske diskurs. Her er det os som
skal vække interessen hos borgeren. Borgeren skal så selv tilegne sig ny viden.
Vi skal være der for at støtte borgerne under hele processen!
http://www.asebo.vejle.dk/media/3018687/034ce97c213a0cfb659139dfe5b508a7ace8183c.pdf
Vi blev enige om at vi den første gang ville lade
de borgerne som gad med vise os rundt på deres værksted og vise os de
omgivelser som der lå rundt omkring. Dette gav borgerne en følelse af at de var
en ligeså vigtig del af aktiviteten som vi var. Der er jo deres omgivelser som
vi skal se nærmere på. Vi
Kommentarer
Send en kommentar