Praksisafprøvning 3 - SAABU Natur (1)




Praksisafprøvning 3 – SAABU Natur 

Vi vil være opmærksomme på tegn på motivation og om aktiviteten i naturen er mere motivationsskabende end gåturen i sig selv.


Borgerne var ikke særlig motiverede, da vi opfordrede dem til at komme med ud at gå i naturen. Grunden til den manglende motivation var nok, at det regnede. En af borgerne var meget afklaret omkring sin beslutning om ikke at ville med. Hun fortalte, at hun ikke ville med pga. det dårlige vejr og sagde at ”det kan I godt glemme”. Vi fortalte borgerne om aktiviteten, som vi havde planlagt. Vi ville grave insektfælder ned i skoven for at se, hvilke dyr der lever i skovbunden. Aktiviteten samt vores tilstedeværelse gjorde det muligt at motivere fire borgere til deltagelse. Uden aktiviteten som formål var det nok ikke lykkedes os at få borgerne motiveret. Særligt to af borgerne kunne godt se formålet med aktiviteten og var engagerede under turen rundt i skoven, de andre to fulgte med og deltog ud fra egne forudsætninger. Her kan sociologen Aron Antonovskys begreb om oplevelse af sammenhæng (OAS) inddrages. De tre komponenter begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed skal opfattes som en helhed og skal alle være tilstede når vi taler om OAS. Ved at vi forklarede borgerne om aktiviteten, gjorde vi det begribeligt og håndterbart for dem og på den måde blev deltagelsen meningsfuld (Hørkær, job- og aktivitetscenter, u.å.). Borgerne var inddraget og havde medbestemmelse omkring placering af insektfælderne, hvilket gav anledning til en god dialog omkring dyrene i skovbunden og fældernes placering. Undersøgelser har vist, at mennesker lærer det, de lærer, på baggrund af forskellige faktorer som motivation, social baggrund og trivsel. Selvom forudsætningen for læringen er den samme, vil læringsudbyttet sandsynligvis være forskelligt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 35). Sådan er det også for borgerne på SAABU Natur, da deres kognitive udviklingsniveau er forskelligt.


Ejbye-Ernst N. & Stokholm D. (2015). Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis. (s. 35).


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A