Praksisafprøvning 3 - SAABU Natur (1)
Praksisafprøvning 3 –
SAABU Natur
Vi vil være opmærksomme
på tegn på motivation og om aktiviteten i naturen er mere motivationsskabende
end gåturen i sig selv.
Borgerne var ikke særlig motiverede, da vi opfordrede dem til
at komme med ud at gå i naturen. Grunden til den manglende motivation var nok,
at det regnede. En af borgerne var meget afklaret omkring sin beslutning om
ikke at ville med. Hun fortalte, at hun ikke ville med pga. det dårlige vejr og
sagde at ”det kan I godt glemme”. Vi fortalte borgerne om aktiviteten, som vi
havde planlagt. Vi ville grave insektfælder ned i skoven for at se, hvilke dyr
der lever i skovbunden. Aktiviteten samt vores tilstedeværelse gjorde det
muligt at motivere fire borgere til deltagelse. Uden aktiviteten som formål var
det nok ikke lykkedes os at få borgerne motiveret. Særligt to af borgerne kunne
godt se formålet med aktiviteten og var engagerede under turen rundt i skoven,
de andre to fulgte med og deltog ud fra egne forudsætninger. Her kan sociologen
Aron Antonovskys begreb om oplevelse af sammenhæng (OAS) inddrages. De tre
komponenter begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed skal opfattes som en
helhed og skal alle være tilstede når vi taler om OAS. Ved at vi forklarede
borgerne om aktiviteten, gjorde vi det begribeligt og håndterbart for dem og på
den måde blev deltagelsen meningsfuld (Hørkær, job- og aktivitetscenter, u.å.).
Borgerne var inddraget og havde medbestemmelse omkring placering af insektfælderne, hvilket gav anledning til en god dialog omkring dyrene i skovbunden
og fældernes placering. Undersøgelser har vist, at mennesker lærer det, de
lærer, på baggrund af forskellige faktorer som motivation, social baggrund og
trivsel. Selvom forudsætningen for læringen er den samme, vil læringsudbyttet
sandsynligvis være forskelligt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 35). Sådan
er det også for borgerne på SAABU Natur, da deres kognitive udviklingsniveau er
forskelligt.
Ejbye-Ernst N. & Stokholm D. (2015). Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis. (s. 35).
Herlev Kommune, Hørkær job- og aktivitetscenter, (u.å.): https://www.xn--hrkr-herlev-c9a5u.dk/wp-content/uploads/2017/07/Oplevelse_af_sammenhaeng.pdf
Kommentarer
Send en kommentar