ANALOG

Vores aktivitet var at grave 4 dyrefælder, efter hvor borgerne synes det var passende. Hele vores aktivitet gik fint, borgerne viste stor interesse i aktiviteten. Fleste af borgerne var villig til at selv at grave nogle af fælderne ned, og dække dem til med jord, hvor de igennem aktiviteten fik meget sanselig ud af, såsom at grave fælderne ned, og efter selv dække fælderne til med jord. Så skulle de i direkte kontakt med jordbunden. Vejret i sig selv var også sanseligt, Der det havde regnet den dag. Og for nogle af borgerne var det sanselig nok med at gå på jordbunden hvor alt ikke bare er fladt, Og mærke vinden og de forskellige grene de gik ind i og regnen. Efter to dage kom vi så derud igen, hvor vi skulle grave vores fælder op og se om der fangst, i nogle fælderne var der intet, heldigvis var der noget i nogle af de andre, hvor så den borger der har gravet den ned, også fik lov til at grave den op og viste stor glæde og ejerskab og interesse. Gennem processen i at grave dem op kom de i direkte kontakt med den kolde våde jord. Hvor efter vi tog vores fælder med hen til et bord hvor vi så satte os udenfor og undersøgte de forskellige insekter vi har fanget.
Pædagogisk arbejde i naturen giver mulighed for læringssituationer, som børn tillægger stor mening, specielt situationer der kombinerer kropslighed og konkrete aktiviteter med forarbejdning af natur. Eller situationer, der rummer overraskelser i form af tilfældige møder med levende dyr i kulturlandskabet, er alle situationer, børn tillægger betydning, og situationer, der påvirker den episodiske hukommelse (bl.a. Andersen et al., 1995). Det er dog ikke sikkert, at det, børn tillægger betydning, har betydning i en uddannelsesmæssig optik. Det må afhænge af konteksten og den uddannelsesmæssige sammenhæng. Hukommelsesdomænerne understøtter Dahlgrens analyse af vidensformer, da de analoge vidensformer ifølge Fredens (2005) nuanceres gennem forskellige hukommelsesdomæner. Analog viden rummer både handlingsbaserede erindringer, kropslig viden, emotionelle oplevelsesbaserede episoder og følelsesmæssig tilknytning til steder i landskabet. ( bog: natur og udeliv 3.4 Læringsteoretiske refleksioner )

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

praksisafprøvning 3 opgave 1

Aktivitet med Louiseskolen

Dyreholdsopgave - opgave A