Basket dag - sat op på SMTTE-model
Min aktivitet er basket
med børnene her, hvor jeg bor. Aktiviteten har jeg sat op i SMTTE –
modellen.
SMTTE- model består af:
Sammenhæng, tiltag, mål,
tegn på læring og evaluering
Sammenhæng:
Vilkårene er at man bare
skal have lyst til at være del af et hold og være aktiv
Jeg vil gerne lære
børnene at man kan lave holdspil og sammenspil, hvor de samarbejder sammen og
motiverer hinanden på en sjov måde, ved at spille fx basket.
Tiltag:
For at aktiviteten skal
kunne udføres, skal jeg få børnene samlet på en basket bane og have en
basketbold. Børnene skal være samarbejdsvillig til at kunne lære noget men
samtidig have det
sjovt. De skal være villig til at forstå helheden i spillet
og meningen i, hvorfor det er godt at bevæge sig og sammen arbejde.
Mål:
Give børnene indblik i
hvad sammenhold er, hvor vigtigt det er at bevæge sig og bruge sin
motorik.
Vigtigheden i at samarbejde og i at tænke teknisk og at udforske muligheder når
man
er flere og få det hele til at spille sammen.
Tegn på læring og evaluering:
Tegn.
Da jeg havde forklaret dem reglerne og
meningen sætte jeg dem op i to hold, de kunne til dels selv vælge, bare de
kunne blive enig. Vi sætte spillet i gang og jeg skulle være dommer. Jeg holdte
øje med dem ved at kunne se de spillede sammen og lyttede til hinanden, hvis en
råbte ”jeg er klar” eller de sammen kunne kæmpe sig op til muligheden for at
lave mål. Det var ikke så vigtigt om de ramte, men at de blev ved med at
motiverer hinanden til at spille videre og sammen faktisk ligge muligheder og
teknikker som virkede for hver af deres hold. Selvfølgelig skulle de snakke
pænt til hinanden og de skulle ikke blive sure på hinanden. De fandt hurtigt ud
af hvem der kunne hvad bedst på deres hold og de sammenspillede.
Evaluering. Efter vi
havde været i gang og spillet i halvanden time, samlede jeg op på det hele
og
overvejede hvad der kunne have være gjort anderledes.
1 hvilken metode jeg kunne have ellers brugt.
Udover flow og nuzo.
2 tidspunktet kunne måske have været senere på
dagen, for basket banen hos os som er til
rådighed for alle børn, er på den
side hvor solen er stærkest om dagen, så vi havde det hurtigt
varmt.
3 muligheden for at børnene skal kunne have gjort
noget, synes jeg ikke. Det vigtigste for mig var
at børnene var med på det og
spillede det rigtig godt og levede sig i spillet. De hjælp mig med atgennemfører min aktivitet godt.
Evaluering af SMTTE –
modellen med aktiviteten basket
Sammenhæng:
Jeg holdte øje med hvor
mange børn spillede noget med bold udenfor. Jeg spiller selv nogle
gange basket
og bor lige op ad banen så jeg kunne hurtigt se den er tit brugt.
Jeg gik ud og da jeg
kender børnene fra området, snakker og laver jeg sjov med dem tit. Jeg spurgte
dem om de ville være med til at vi lavede lidt konkurrence og en lille form af
turnering med basket. Børnene ville med det samme og så skulle vi finde en dag
som passede alle, da det er sommerferie og nogen havde ting de skulle med deres
familier. Heldigvis var det ikke så svært og da vejret er med os, så aftalte vi
tidspunkt nemt.
Jeg ejer selv rigtig
basket bolde som jeg lagde til rådighed for børnene.
Mål:
Jeg synes jeg har opnået
det mål jeg ønskede. Børnene forstod vigtigheden i sammenspil og at det er
nemmere når man spiller sammen og ikke gør hver sit på holdet. De forstod
vigtigheden i at motiverer hinanden og hjælpes ad.
Yderligere de andre mål –
mine delmål. Som at børnene skulle være sociale og være ude i stedet for foran
en PlayStation og tv opnåede jeg også. De hyggede sig og grinede sammen og de
kunne have blevet ved hele dagen, hvis ikke det havde blevet for varmt.
De lærte yderligere flere
regler indenfor basket som de ikke kendte til- hvordan det er nemmere at kaste
en bold da der er en teknik bag alt.
Tiltag:
Jeg planlagde det med
børnene og da banen er til rådighed for alle og jeg har bolde var det bare om
at komme i gang.
Tegn på læring og evaluering:
Tegn.
Jeg holdt øje om
de tog det seriøst og om de lærte noget.
De var dygtige og tilstede og man kunne se de ville det, for de spurgte
og de var nysgerrige og de prøvede at gør det jeg sagde til dem.
Nogle kunne blive lidt
grimme i munden hvis det ikke gik efter deres hoved, men jeg forklarede dem at
det ikke var til nogen nytte for vi alle er der for at lære og have det sjovt
så hvis man var dygtigere end nogen andre skulle man hjælpe hinanden og ikke
blive sure hvis nogen skulle bruge lidt mere tid.
Efterfølgende hjælp man
hinanden. De hyggede sig selvom de spiller hold mod hold så synes
begge hold
det var sjovt, om de tabte eller ikke.
De ville rigtig gerne
lave aktiviteten igen, og jeg sagde til dem om jeg måske ikke har tid så skulle
de bestemt blive ved med at komme ud og hygge og spille bold og huske meningen
bag aktiviteten.
Kommentarer
Send en kommentar