Basket dag - sat op på SMTTE-model



Min aktivitet er basket med børnene her, hvor jeg bor. Aktiviteten har jeg sat op i SMTTE – 
modellen.

SMTTE- model består af:

Sammenhæng, tiltag, mål, tegn på læring og evaluering

Sammenhæng:

Vilkårene er at man bare skal have lyst til at være del af et hold og være aktiv

Jeg vil gerne lære børnene at man kan lave holdspil og sammenspil, hvor de samarbejder sammen og motiverer hinanden på en sjov måde, ved at spille fx basket.

Tiltag:

For at aktiviteten skal kunne udføres, skal jeg få børnene samlet på en basket bane og have en
basketbold. Børnene skal være samarbejdsvillig til at kunne lære noget men samtidig have det
 sjovt. De skal være villig til at forstå helheden i spillet og meningen i, hvorfor det er godt at bevæge sig og sammen arbejde.

Mål:

Give børnene indblik i hvad sammenhold er, hvor vigtigt det er at bevæge sig og bruge sin 
motorik. Vigtigheden i at samarbejde og i at tænke teknisk og at udforske muligheder når man 
er flere og få det hele til at spille sammen.

Tegn på læring og evaluering:

Tegn.  
Da jeg havde forklaret dem reglerne og meningen sætte jeg dem op i to hold, de kunne til dels selv vælge, bare de kunne blive enig. Vi sætte spillet i gang og jeg skulle være dommer. Jeg holdte øje med dem ved at kunne se de spillede sammen og lyttede til hinanden, hvis en råbte ”jeg er klar” eller de sammen kunne kæmpe sig op til muligheden for at lave mål. Det var ikke så vigtigt om de ramte, men at de blev ved med at motiverer hinanden til at spille videre og sammen faktisk ligge muligheder og teknikker som virkede for hver af deres hold. Selvfølgelig skulle de snakke pænt til hinanden og de skulle ikke blive sure på hinanden. De fandt hurtigt ud af hvem der kunne hvad bedst på deres hold og de sammenspillede.

Evaluering. Efter vi havde været i gang og spillet i halvanden time, samlede jeg op på det hele 
og overvejede hvad der kunne have være gjort anderledes.
    hvilken metode jeg kunne have ellers brugt. Udover flow og nuzo.
   tidspunktet kunne måske have været senere på dagen, for basket banen hos os som er til 
     rådighed for alle børn, er på den side hvor solen er stærkest om dagen, så vi havde det hurtigt
     varmt.
3    muligheden for at børnene skal kunne have gjort noget, synes jeg ikke. Det vigtigste for mig var 
    at børnene var med på det og spillede det rigtig godt og levede sig i spillet. De hjælp mig med atgennemfører min aktivitet godt.  

Evaluering af SMTTE – modellen med aktiviteten basket

Sammenhæng:

Jeg holdte øje med hvor mange børn spillede noget med bold udenfor. Jeg spiller selv nogle 
gange basket og bor lige op ad banen så jeg kunne hurtigt se den er tit brugt.
Jeg gik ud og da jeg kender børnene fra området, snakker og laver jeg sjov med dem tit. Jeg spurgte dem om de ville være med til at vi lavede lidt konkurrence og en lille form af turnering med basket. Børnene ville med det samme og så skulle vi finde en dag som passede alle, da det er sommerferie og nogen havde ting de skulle med deres familier. Heldigvis var det ikke så svært og da vejret er med os, så aftalte vi tidspunkt nemt.
Jeg ejer selv rigtig basket bolde som jeg lagde til rådighed for børnene.

Mål:

Jeg synes jeg har opnået det mål jeg ønskede. Børnene forstod vigtigheden i sammenspil og at det er nemmere når man spiller sammen og ikke gør hver sit på holdet. De forstod vigtigheden i at motiverer hinanden og hjælpes ad.
Yderligere de andre mål – mine delmål. Som at børnene skulle være sociale og være ude i stedet for foran en PlayStation og tv opnåede jeg også. De hyggede sig og grinede sammen og de kunne have blevet ved hele dagen, hvis ikke det havde blevet for varmt.
De lærte yderligere flere regler indenfor basket som de ikke kendte til- hvordan det er nemmere at kaste en bold da der er en teknik bag alt.

Tiltag:

Jeg planlagde det med børnene og da banen er til rådighed for alle og jeg har bolde var det bare om at komme i gang.

Tegn på læring og evaluering:
Tegn.
Jeg holdt øje om de tog det seriøst og om de lærte noget.  De var dygtige og tilstede og man kunne se de ville det, for de spurgte og de var nysgerrige og de prøvede at gør det jeg sagde til dem.
Nogle kunne blive lidt grimme i munden hvis det ikke gik efter deres hoved, men jeg forklarede dem at det ikke var til nogen nytte for vi alle er der for at lære og have det sjovt så hvis man var dygtigere end nogen andre skulle man hjælpe hinanden og ikke blive sure hvis nogen skulle bruge lidt mere tid.
Efterfølgende hjælp man hinanden. De hyggede sig selvom de spiller hold mod hold så synes 
begge hold det var sjovt, om de tabte eller ikke.
De ville rigtig gerne lave aktiviteten igen, og jeg sagde til dem om jeg måske ikke har tid så skulle de bestemt blive ved med at komme ud og hygge og spille bold og huske meningen bag aktiviteten.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A