Esbjerg Fiskeri og Søfartsmuseum
Vi har været på besøg på Esbjerg Fiskeri og Søfartsmuseum hvor vi blev modtaget af Asbjørn Holm som museumsformidler der tog os igennem hvordan de formidlede viden om natur og kultur og Esbjergs forhistorie for forskellige institioner der besøger dem i løbet af året, Asbjørn ligger meget vægt på at det bliver en hands-on oplevelse hvor æsketiske læreprocesser bliver brugt som et formidlings redskab, her forventer Asbjørn også at det er en to vejs kommunikation også selvom det er børnehave børn som er på besøg her bruger de meget hands-on som Asbjørn beskriver at alle må røre ved alt og det er vigtig at få denne oplevelse med formidlingen af Naturen som giver en anden følelse end hvis børnene/brugerne bare kigger på de forskellige præsenteret dyr. det bliver lagt meget vægt på at dyre etikken bliver overholdt og respekteret. den undervisning som de tilbyder deroppe ligger meget tæt op imod Esbjerg og omkringende kommuners læreplaner så den passer ind i den undervisning den valgte børnegruppe følger i forvejen hvilket gør at Esbjerg fiskeri og søfart museum er et meget aktraktiv sted at tage på udflugt til. efter vi prøvet at røre ved forskellige fisk og søstjerner og krabber hvilket kunne være meget grænseoverskridende for nogle studerende og helt sikkert også for en nogle borgergrupper. Efterfølgende var vi på egen hånd og blev opfordret til at se muligheder i et fremtidig besøg men selvvalgt borgergruppe i de forskellige aktiviteter museum havde at tilbyde. vi gik rundt og studerede de forskelige fiskearter og pattedyr som deres sæler og fik nogle gode diskutioner over hvilke borgergruppe der kunne være spændene at tage med hertil, og hvilke dannelsemæssige begrundelser der kunne være i sådan et besøg.
Her kan vi se det fodrer de bruger til at fodre nogle af de forskellige slags fisk med. manden var så venlig at forklar os lidt om det fodre de bruger, han forklarede hvor det forskellig slags fodre kom fra. og at det var det salgs mad man servere i resturanter
Fint indlæg - gav Asbjørn beskrivelse af pædagogens rolle som rollemodel i det pædagogiske arbejde med levende dyr anledning til nogle refleksioner hos jer?
SvarSlet