Dyreholdsopgave - opgave A
Afrikansk kæmpesnegl |
Dyreholdsopgave –
opgave A
Som borgergruppe har vi valgt voksne udviklingshæmmede med
nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Vi har valgt at holde Afrikanske
kæmpesnegle (Congo), idet vi kan se mange muligheder i at stimulere voksne
udviklingshæmmedes sanser med netop disse dyr. Da sneglene er ret store, er de
robuste og kan derfor tåle at borgerne håndterer dem. Der er mulighed for at
borgerne kan mærke sneglehusets struktur, mærke sneglen kravle på deres hånd og
studere sneglen mens den bevæger sig og se når den spiser. Borgerne kan
medinddrages ved fodring og rengøring af terrarie. Det vil give borgerne
medbestemmelse, ansvar og ejerskab. Samtidig vil det give borgeren et
læringsudbytte gennem naturforståelse og øget kendskab til snegle og sneglens
cyklus. Sneglene skal gå i et terrarie som skal placeres på et hensigtsmæssigt
sted, hvor flest muligt borgere kan få glæde af dem. Det kunne være på et bord
i grupperummet, hvor der står stole omkring, så borgerne har mulighed for at
sætte sig og observere, hvis de lyster. Det vil give borgerne mulighed for
oplevelser og læring på egen hånd, uden der nødvendigvis er en pædagog
involveret. For at skabe en god struktur for både borgere og snegle, vil det
være en god idé at fodring og rengøring af terrarie sker på fastlagte
tidspunkter. Det vil på sigt indlejres i begge parter, så de ved hvornår de forskellige
ting skal ske. Det vil skabe større nysgerrighed og interesse. Dyreholdet kan
give anledning til at bearbejde såsom sneglens cyklus, at snegle er planteædere,
at snegle er hermafroditter og at de lægger æg. For at vurdere borgernes
læringsudbytte, vil vi observere om borgerne viser interesse for sneglene og om
de bruger sanserne til at udforske sneglene. Igennem dialog vil vi tale om
deres oplevelser. Herigennem vil vi kunne vurdere om de har tilegnet sig ny viden.
Der vil være forskel på borgernes læringsudbytte, idet der er stor forskel på
borgernes kognitive udviklingsniveau.
Kommentarer
Send en kommentar