Dyreholdsopgave - opgave A

Afrikansk kæmpesnegl


Dyreholdsopgave – opgave A

Som borgergruppe har vi valgt voksne udviklingshæmmede med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Vi har valgt at holde Afrikanske kæmpesnegle (Congo), idet vi kan se mange muligheder i at stimulere voksne udviklingshæmmedes sanser med netop disse dyr. Da sneglene er ret store, er de robuste og kan derfor tåle at borgerne håndterer dem. Der er mulighed for at borgerne kan mærke sneglehusets struktur, mærke sneglen kravle på deres hånd og studere sneglen mens den bevæger sig og se når den spiser. Borgerne kan medinddrages ved fodring og rengøring af terrarie. Det vil give borgerne medbestemmelse, ansvar og ejerskab. Samtidig vil det give borgeren et læringsudbytte gennem naturforståelse og øget kendskab til snegle og sneglens cyklus. Sneglene skal gå i et terrarie som skal placeres på et hensigtsmæssigt sted, hvor flest muligt borgere kan få glæde af dem. Det kunne være på et bord i grupperummet, hvor der står stole omkring, så borgerne har mulighed for at sætte sig og observere, hvis de lyster. Det vil give borgerne mulighed for oplevelser og læring på egen hånd, uden der nødvendigvis er en pædagog involveret. For at skabe en god struktur for både borgere og snegle, vil det være en god idé at fodring og rengøring af terrarie sker på fastlagte tidspunkter. Det vil på sigt indlejres i begge parter, så de ved hvornår de forskellige ting skal ske. Det vil skabe større nysgerrighed og interesse. Dyreholdet kan give anledning til at bearbejde såsom sneglens cyklus, at snegle er planteædere, at snegle er hermafroditter og at de lægger æg. For at vurdere borgernes læringsudbytte, vil vi observere om borgerne viser interesse for sneglene og om de bruger sanserne til at udforske sneglene. Igennem dialog vil vi tale om deres oplevelser. Herigennem vil vi kunne vurdere om de har tilegnet sig ny viden. Der vil være forskel på borgernes læringsudbytte, idet der er stor forskel på borgernes kognitive udviklingsniveau.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1