Pædagogisk aktivitet i vores biotop

Pædagogisk aktivitet i vores biotop 
Kompetencemål: Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

Vi har valgt, at lave en aktivitet med en borgergruppe, som er voksne udviklingshæmmede. 
Vi vil tage borgergruppen med ud, i vores biotop og finde forskellige planter. Vi vil i fælleskab studere vores fund ude i biotoppen. Her vil vi bruge lommelupper, planteplakater og efterfølgende finde planterne i plantebøger, i fælleskab. Vi vil vejlede og støtte borgergruppen i, at finde planter i skoven, men også i, at finde planterne i bøgerne efterfølgende. I og med borgergruppen ikke kan læse, men udmærket kan forstå, læser vi det højt op for dem. 
Efter vi kommer hjem med borgergruppen, vil vi sætte nye aktiviteter i gang. Vi vil presse de blade vi har med hjem i en plantepresser. Vi vil også tegne de forskellige planter, vi har set ude i biotoppen. Samtidig vil vi bruge tiden, mens vi sidder sammen med borgerne på, at  snakke om alle de andre ting vi så ude i naturen. Eksempelvis hvilke dyr der lever ude i skoven og hvad de forskellige dyr mon spiser derude. Kunne nogle af vores fund være særlig lækre for nogle dyr og måske ikke så meget for andre dyr? 
I vores arbejde med borgergruppen vil vi udvikle deres naturforståelse i og mod vi ændre i deres kognitive skemaer om planter, blade og træer. Her ændre vi på borgernes naturopfattelse som Piaget, ville sige at vi ændre deres viden fra akkomodative til assimilative viden, dvs. at borgerne får en forståelse for at blade findes i mange forskellige nuancer og træer er faktisk også planter.
Borgerne har tidligere muligvis haft en forståelse at blade er grønne og ser ens ud og træer er store brune stammer og planter er små grønne og står i blomsterbede rundt i bylivet. Vi igennem denne her aktivitet ændret deres naturforståelse og prøvet at sætte de forskellige natur kategorier i skemaer som eksempelvis planter-træer-blade osv.  
Vi vil anvende SMTTE modellen som sikrer, at vi kommer omkring vores kompetencemål i vores aktivitet 

Sammenhæng: 
Vi vil lave et natur forløb, for en gruppe udviklingshæmmede borgere. Her skulle indholdet gerne være naturoplevelser og naturforståelse, mens læringsmiljøet både skal være i naturen og hjemme på bostedet. 

Mål: 
Vi vil gerne give borgerne en sjov naturoplevelse, der gerne skulle ende ud med en større naturforståelse. Dette om den natur der omgiver os i hverdagen, hvilke planter og dyr der lever ude i skoven og hvordan disse to ting hænger sammen i en større sammenhæng. 

Tegn: 
Vi vil kigge efter tegn gennem borgernes engagement ude i skoven og observere hvilken adfærd borgerne udviser, når de kommer ud i skoven. Bliver de legesyge eller holder de sig tilbage og støtter sig meget op af os som pædagoger eller begynder de selv, at udforske jorden, for forskellige planter og dyr? Har borgerne en naturfremmedhed i deres adfærd og hvordan bliver relationen imellem borgerne? 


Tiltag: 
Inden udflugten til vores biotop, skal vi sikre os, at borgene som sidder i kørestol, kan komme frem til biotoppen. Vi skal også sikre os nogle andre praktiske ting. Er der borgere som er allergiske overfor visse dyr og planter? Borgerne skal have praktisk tøj på til, at tage på ude i skoven. Vi skal have forskellige ting med som skovle, lommelupper, planteplakater, stole, plantebakker. Derudover skal vi selvfølgelig sørge for transport frem og tilbage. 

Evaluering: 
Vores evaluering foregår på to forskellige stadier. 
Første stadie: Når vi er kommet hjem, på bostedet med borgergruppen. hvor vi vil sidde og tegne planter osv. Imens vi italesætte de forskellige naturoplevelser borgerne har fået. Derigennem evaluere på hvilke naturforståelse, de har fået ved at høre hvordan de kommunikere, med hinanden om planterne og dyrende. 
Andet stadie: efterfølgende vil vi reflektere som studiegruppe, over vores observationer vi har gjort både i biotoppen og på bostedet. Hvilke tegn har vi set i borgergruppen, hvordan kan vi videreudvikle på disse observationer. Hvad kunne vi ændre, ved en fremtidig aktivitet og hvad var særlig godt.    

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet med Louiseskolen

praksisafprøvning 3 opgave 1

Dyreholdsopgave - opgave A